Привет, наркомани!
Култура

Привет, наркомани!

Защо медиите отново търсят сензация в любимото ни хоби?

Страшно много глупости се изписаха и изказаха в ефир (и извън него) относно решението на Световната Здравна Организация (СЗО) да добави дефиницията “гейминг разстройство” в ICD-11 към наръчника за диагностициране на заболявания, използван от лекарите.

Първо искам да подчертая, че това е ПРЕДЛОЖЕНИЕ (НИЩО не е прието официално), което ще бъде входирано през януари 2019 година на 144-тото заседание на изпълнителния съвет на СЗО и на 72-рото Световно Здравно Събрание. АКО бъде прието, то тогава ще влезе в действие в страните членки от 1 Януари 2022 година. 

Дръжа да отбележа това, тъй като из родните медии се появиха много грешни и подвеждащи заглавия:




И второ, искам да ви предупредя, че статията е доста дълга, но се надявам да е достатъчно изчерпателна откъм информация. Нека да започваме!

Какво представлява Световната Здравна Организация?

Световната здравна организация (СЗО) е специализирана агенция на Организацията на обединените нации (ООН), която функционира като координиращ орган на международното здравеопазване.

Целите на СЗО са постигане на възможно най-високо здравно равнище на всички народи. Здраве, според дефиницията дадена в конституцията на СЗО, означава не просто липса на болести и недъзи, а цялостно физическо, психическо и социално благосъстояние.


Какво е ICD-11?

СЗО в момента преглежда списък с класификации на заболявания (ICD), които се използват от лекари и се въвеждат в много страни в тяхната национална здравна политика.

Сегашната чернова на предложението иска да добави “гейминг” в секцията, която се занимава с “Разстройства, причинени от поведение на пристрастяване” което е категория 6. Същата категория се занимава с алкохол, наркотици и хазарт. Повече за ICD-11 можете да намерите тук.


Защо не сме съгласни

Не само ние, геймърите, сме несъгласни с това становище. И това не е дебат от тази седмица, а тема на разговор между професионалисти и експерти от няколко години насам.

През 2016 година 36 международно признати експерта в областта на психичното здраве, учени и академици от изследователски центрове и университети (включително Оксфордския университет, Университет „Джонс Хопкинс“, Стокхолмския универстиет и университета в Сидни) се обединиха против добавянето на гейминга към списъка на разстройства.

“Притеснения относно проблематични гейминг поведения заслужават пълното ни внимание. Но ние твърдим, че е повече от ясно, че тези проблеми може или трябва да бъдат добавени към ново заболяване. Емпиричната основа за предложение на “Гейминг Разстройство”, като новото ICD-11, страда от фундаментални проблеми.

Нашите основни притеснения са за ниското качество на основата на научни изследвания и факта, че сегашната операционализация клони твърде много към критериите за използване на субстанции и хазарт.

Самия акт на формализиране на това заболяване, дори и като предложение, има негативни последствия за медицината, науката, общественото здраве, обществото и човешките права.

Най-притеснително е моралната паника около вредата от видео игрите. Те могат да доведат до прибързана диагностика в медицинското общество и третиране на изобилие от фалшиви случаи, най-вече при деца и подрастващи.

Второ, проучванията ще се заключат в подхода за потвърждаване (на заболяването), вместо изследване на границите между нормалното и патологичното.

Трето, мнозинството от здрави геймъри ще бъде афектирано негативно. Очакваме, че преждевременното добавяне на “Гейминг разстройството” като диагноза към ICD-11 ще доведе до значителна стигма над милиони деца, които играят видео игри като част от нормален, здравословен начин на живот.

Към този момент, предлагането на официална диагноза и категории е прибързано: в предложението за ICD-11 трябва да бъде премахнато “Гейминг Разстройството”, за да се избегне загубата на ресурси за обществено здраве, както и да се избегне причиняването на вреда на здравите видео геймъри по целия свят."

Повече можете да прочетете в техния Отворен документ за дебат тук.

Сега отново през март 2018 година същите учени трябва да повторят опозицията си (тъй като от СЗО почти не са признали техния труд) във втори документ, който обръща внимание на слабите доказателства и наблягайки, че това може да доведе до злоупотреба с поставянето на диагнози.

Повече можете да прочете тук.


Предишни случаи

През май месец 2013 година, Американската Психиатрична Асоциация (АПА) предлага критерий за диагностицирането на пристрастяването към видео игри в петото издание на “Наръчника за Диагностика и Статистика на Психичните Заболявания” (НДСПЗ). Стигнали са до заключението, че няма достатъчно доказателства за официалното добавяне на тази диагноза.

Предложения критерий за “Интернет Гейминг Разстройство” е добавен към секцията за “Допълнително проучване”.

През март 2018 година Обществото за Медийна Психология и Технологии, 46 дивизия на АПА, призоваха СЗО да не включват пристрастяването към видео игри в ICD - 11 списъка.

Официалното становище можете да прочетете тук.


Защо всичко това е абсурдно

За мен абсурда идва от там, че в една категория слагат гейминга, алкохола и тежките наркотични вещества.

Рядко се получава зависимост (по изследвания на Оксфордския университет сред 19 000 мъже и жени, едва 2% са проявили симптоми на зависимост) и ако има такава - тя е психологическа. Тя е несъизмерима с физическите зависимости т.е. зависимост към алкохол, хероин, кокаин, кофеин и други наркотични вещества.

Доктор Джоан Харви, говорителката за Британското Психологическо Общество, споделя пред Time, че родителите не трябва да се паникьосват ако детето им изгуби представа за времето докато играе:

“Хората трябва да разберат, че това не значи, че всяко дете, което играе на игри е пристрастено. Ако това се случи медиците ще бъдат претрупани с молби за помощ.”

Единствения негатив на “пристрастените” към компютърни игри е изгубеното време.

НО тук искам да попитам - какво е изгубено време, тъй като това е нещо крайно субективно. Дали време, прекарано в хобито си / време за разтоварване от ежедневието / е изгубено време?

Дали е по-добре да излезем на дискотека и да консумираме алкохол (което е социално прието), вместо да прекараме време с приятели вкъщи, играейки любимите си игри? 


Всъщност, видео игрите могат да са полезни

Навсякъде по света видео игрите са част от ежедневието на милиони души и се използват за разтоварване, образование, терапия и социално добро. Набързо ще ви дам няколко примера.


Игрите и образованието

За никого не е тайна, че родната образователна система не работи. Вярвам, че това е така, тъй като е тромава, остаряла и не говори на езика на младото поколение.

И не, те не трябва да се приспособяват към старото. Системата трябва да се приспособи към тях самите - техните навици и интереси. В крайна сметка прогресът се постига с промяна, а не с повторение на вече неактуалното, познато и комфортно старо.

Геймификацията и Методът на Анант Пай

Анант Пай е американски преподавател, който се сблъсква с група третокласници, които са отегчени от образователната система и повечето от тях са назад с материала по математика и почти не могат да четат - децата са на ниво втори клас.

Анант дава на учениците си да играят на игри - както такива, свързани с математика и четене, така и съвсем обикновени игри. Само за 18 седмици оценките на децата се покачват и показват знания равни на тези на четвъртокласници.

Даже децата започват да играят на игрите от училище и вкъщи - дори се състезават по резултати и брой решени задачи.

Освен методът на Анант Пай, много учители използват игри като образователното издание на Minecraft (където децата се учат на математика, езици и наука) и Assassins Creed Origin's Discovery Tours в часовете по история, учейки за древен Египет.


Игрите и агресията

Моята абсолютно любима тема! Популярната теория, че видео игрите ни превръщат в студенокръвни убийци.

НЯМА проучване, което да установи пряка връзка между играенето на игри и проявата на агресия.

Джошуа Люис от Калифорнийския университет в Сан Диего изучава над 2000 геймъра и споделя, че се е изхабило излишно време, докато се разбере дали игрите ни превръщат в убийци: “Трябва да се обърне внимание на уникалните и интересни особености, които видео игрите имат извън насилието.”

Отделно, проучване на ФБР показава, че тийнеджърската престъпност е спаднала в последните 20 години, защото децата са вкъщи, а не създават проблеми на улицата.


Даже напротив, игрите понижават стреса

Проучването на Доцент Доктор Кармен Русониело, професор в Университета в Източна Каролина сочи, че дисбаланс в силата на мозъчната дейност в която и да е полусфера може да доведе до депресия. Но когато мозъкът се движи в синхрон, човек се чувства по-весел и енергизиран.

Русинело провежда шестмесечно проучване за ефектите от играенето на прости видео игри. То показва, че тази дейност може да намали стреса и да покачи настроението на играчите, както и да балансира мозъчната дейност в двете полукълба.


Видео игрите помагат при различни форми на аутизъм

По-отдадените геймъри, показват по-силна емоция при празнуването на победи с техните приятели/съотборници.

Именно това контрира липсата на комуникация при хората с аутизъм. Проучванията показват, че хората с аутизъм, които играят на едно място с техните приятели/съотборници покачват своята социална интеракция.

Отделно, според професор Грифитс от университета в Нотингам видео игрите помагат на децата, които имат проблеми с вниманието и им помага да придобият социални умения.


Игрите ни помагат да сме по-креативни

3 годишно проучване на близо 500 ученици от 5 до 7 клас в 20 училища в Мичиган показва, че колкото повече децата играят на компютърни игри, толкова по-голям резултат изкарват на стандартизирани тестове по креативност, без значение от вида на играта, която играят.

Учените твърдят, че използването на мобилни телефони, интернет или на компютъра за други цели няма измерим ефект върху креативността.


Помагат при справянето с болката

Игрите помагат на хора, които изпитват силна болка, защото разсейва ума им от дискомфорта. Много болници окуражават пациентите си, които преминават през болезнено лечение, да играят на игри.

Доцент Доктор Джефри Голд казва, че „Влизането в друга реалност има изменящ ефект на мозъка и успокояването на болката не е само от разсейването на човека, ами самият мозък реагира различно на болката.

Докато се провеждат различни процедури върху пациенти, например – фокусът на мозъка остава върху играта, а не толкова върху другите сетива“.

Друго приложение на игрите в медицината са различни форми на физиотерапия – игрите помагат на хората, претърпяли травми да възстановят двигателните си умения и координацията си.


Видео игрите могат да намалят риска от Алцхаймер и деменция

Проучване на университета в Монреал разнищва връзката между триизмерните видео игри и различните части на мозъка при по-възрастните хора. По-специално изследването на сиво вещество в хипокампа - важна неврологична тъкан, която спомага за изграждането на спомени. Същата тази тъкан, която при загуба води до психиатрични заболявания като Алцхаймер.

Все пак вече е доказано, че видео игрите увеличават сивото вещество в хипокампа при младите. Вече знаем, че същото важи и за по-възрастните хора.

Учените са изследвали 33 души на възраст между 55 и 75 години и са ги разделили на 3 групи. Първата не е правила нищо извън обичайното, втората се е учила да свири на пиано с компютърна програма, а третата е играла на видео игри (по-специално Super Mario 64).

След 6 месеца, само третата група, която е играла на видео игри е показала значително увеличаване на сивото вещество в хипокампа. Първата група, която не е правила нищо е показала загуба на сиво вещество. Геймърите и учащите се на пиано са показали и значително увеличаване на сиво вещество в малкия мозък - мястото, което контролира движението ни и което отговаря за краткосрочната ни памет.

Като заключение, учените смятат, че играенето на триизмерни видео игри може да покачи нивото на сиво вещество в мозъка, подобрявайки и предотвратявайки ефектите на стареенето.


TLDR; - какво всъщност искам да кажа с всичко, написано до момента?

Аз, както всеки един геймър, който чете тази статия мога да заявя, че видео игрите са ми дали страшно много.

  • Игрите ми помогнаха да се обкръжа с хора със сродни интереси на моите.
  • Научих много за различните култури.
  • Подобрих английския си език.
  • Научих и по малко от други езици - норвежки например.
  • Прекарвам още повече време с приятелите си, които са на повече от 1 час път с автомобил.
  • Взимам решения по-бързо.
  • Мога да върша няколко неща едновременно.
  • Отборните игри ме научиха на работа в екип, нещо което е безценно в професионалната ми реализация.

И още и още примери мога да дам, но най-важното е, че игрите са преди всичко моето хоби (а от няколко години и професия). И не се различават по нищо от което и да е друго занимание.

Именно заради това страшно много ме боли, когато искат да изкарат хора като мен болни и да ни сравняват с наркотично зависими.

И за финал - същото мога да напиша и за тостерите, заради които 700 души умират годишно. Да, точно, тостери за хляб.

Но аз няма да спра да си правя филийки заради незначителен брой отделни случаи. А ти?

А, и един съвет от мен - когато сядате да играете (или всъщност каквото и да е друго) - не забравяйте да пиете вода и да стоите хидратирани ; ) Особено през по-топлите дни, които ни предстоят.

2 Коментара

Напиши коментар
  • Stork
    Stork
    Страхотна новина Miffzy, както се вика - да си знаят!
  • Wicked
    Wicked
    Ужас! Вече всеки втори е наркоман!
показване на 2 от 2 Коментара